fredag 30 juli 2010

Young at heart

Jag slutade med tabletterna. Jag tog dem i sex dagar, sen ville jag inte mer. Jag blev trött, varje dag, hela eftermiddagen var jag helt groggy. Jag vill inte ha det så. Så jag slutade. Istället har jag bestämt mig för att inte lyssna på mina negativa tankar. Efter massor av år i terapi, observera psykodynamisk sådan, så har jag äntligen uppnått en grad av självacceptans som gör att jag kan skilja ut mitt självhat från mitt sanna jag. Jag har inte gått kognitiv terapi och jag tycker inte om monopolet de tagit på att uttala sig om tankar. Även om man går i psykodynamisk terapi så kan man prata om tankar. Och mina tankar går fortfarande på autopilot fastån jag gör mitt bästa för att ta tillbaka rodret.

För att uttrycka vad psykodynamisk terapi har åstadkommit: Mitt självomhändertagande har ökat, jag har mer tillgång till mina känslor, jag använder färre försvar, jag har förbättrat mina relationer, jag kan uttrycka vad jag känner i ord. Allt det här gör att jag känner mig lite tryggare i mig själv. Det finns mer än hat inuti nu. Ett litet utrymme har smugit sig in mellan mig och mina negativa tankar . Det som förut var jagsyntont har nu blivit jag dystont som man skulle uttrycka sig på psykologiska.

Men, det är en kamp nu mellan mig och autopiloten. Den har inte lust att släppa över kontrollen till mig. Det är smärtsamt att vara medveten om vad jag tänker om mig själv. Förut var det som en ström av utskällningar och okvädesord som bildade ett jämnt bakgrundsbrus, en vass ljudmatta som dock var jämn och därför hamnade någonstans precis bortom det medvetna. Nu däremot, har denna spikmatta fått ett asymmetriskt mönster där vissa spikar är längre än andra. Trycket blir ojämnt, smärtan blir skarpare och pockar på uppmärksamhet och jag blir medveten.

Kanske är det för att fler goda tankar har smugit sig in som de onda framstår som så mycket starkare. Det skapar en kontrast som inte funnits där förut. Det mörka blir mycket mörkare i närheten av ljus, som skuggor i en upplyst gränd. Jag visste faktiskt inte att jag hatade mig själv med en sådan intensitet. Tydligen tycker en del av mig att jag inte är värd jorden jag går på. Det gör mig ont. Jag är som ett mobboffer som aldrig får vara ifred. Det finns ingen toalett att gömma sig på, inga flyktvägar eller skyddsänglar. Det finns bara en skolgård i mitt huvud, utan rastvakter. Och det är alltid rast.

Ok, jag dränker ibland flödet i film, böcker eller med choklad. Inget av det är egentligen bra för mig. Chokladen kommer att ge mig diabetes, eller hjärtproblem och det känns inte bra att göra saker bara för att fly, men å andra sidan vill jag ge mig själv lite vila ibland. Jag måste ha usel karma. Jag tänkte häromdagen att jag började mitt liv på minus. Jag vill må bra och kunna ge till andra, men jag är så back i min personliga utveckling. Jag har kämpat i många år bara för att bli någorlunda normal. Ätstörning, depression, självdestruktiva handlingar av olika slag, ger minst femtio minus på skalan. Egentligen borde jag inte ha ett människovårdande yrke, jag har ju inte lärt mig att ta hand om mig själv ordentligt än. Men vad ska jag göra? Jag gör nog mest nytta när jag gör något jag tycker om att göra.

Jag går en yogainstruktörsutbildning nu. Den började i fredags. Jag försöker lyssna på undervisningen, men jag hamnar ofta i att observera mina egna tankar, negativa tankar.
Här är ett smakprov:
Hur dålig jag är i jämförelse med de andra, hur friska, glada och obekymrade de verkar. Hur avundsjuk jag är på de andra för allt de har upplevt, fått, har. Hur jag inte har något att ge, att jag borde ge upp, gå därifrån, lägga ner. Att jag inte duger någonting till.

Dessa tankar kanske alla haft någon gång, men för mig är de inte något som inträffar lite då och då. De är den enda reaktion jag har på allt som händer, allt. Bara när jag är själv och uppslukad av något så att jag inte tänker på mig själv, hör jag inte dem. Jag undrar uppriktigt om och i så fall vad jag har gjort för att förtjäna detta ständiga inre tillintetgörande av mig själv. Var jag fåfäng och självsvåldig, vårdslös, i ett tidigare liv? Vad är det för mening med att ha det så här? Finns det någon poäng med det som jag har missat?

Jag undrar också hur länge det som pågår nu ska fortsätta. Nu har jag blivit medveten om eländet inuti, men vad händer sen? Jo, visst, det har inneburit att jag har lite större förståelse för mig själv. Detta har i sin tur lett till att jag ibland kan acceptera att jag inte orkar med lika mycket som alla andra, att jag inte tycker samma saker är roliga som alla andra och att jag behöver mer tid för mig själv än vad andra behöver. Men jag vill ju inte att detta ska fortsätta.

Krishnamurti säger att man ska sluta försöka bli något annat än den man är. Att det i själva ansträngningen ligger ett fördömande och ickeaccepterande som bara leder till våld och hat. Vilket då innebär att jag är fast i det här tillståndet? Att min strävan att nå någon annanstans gör mig hänsynslös? Jag tror inte att jag förstår fullt ut vad han menar. Jag tror inte heller att jag förstår fullt ut vem jag är. Eller vad livet är. Eller döden.

Min pojkvän säger till mig; Var dig själv! och: Våga misslyckas! Hur ska jag våga det när reaktionen på ett misslyckande skruvar upp självhatet till orkanstyrka? Jag vill ju bara dö när jag misslyckas. Inte dö, jag vill döda mig. Det är ingen rolig känsla kan jag tala om, den är sjukt skrämmande. Det hat som finns inom mig skrämmer mig med sin styrka.

Det finns så mycket i en människa. Det hat jag bär inom mig bär vi nog alla inom oss, men det är mer eller mindre aktivt. Det är en potential, på samma sätt som kärleken är en potential. Jag hoppas min kärlekspotential någon dag blir större och starkare än min hatpotential.

Massor av kärlek till er, mina följeslagare. Nu ska jag göra min läxa.
Kram från Tinnitus

5 kommentarer:

  1. Har du läst Ekhart Tolle? (har ja frågat förut? ) fÖRLÅt isåfall;) Han har hjälpt mig mycket med att släppa tankarna...Vissa dagar "förlorar" jag dock kriget ännu som igår. En helt asocialdag. Helt styrd av dödstankar&ångerst. Det är mycket mer synligt nu,har gått på medicin i ett år och jag har glömt hur det är att inte ha några "mellanlägen". Antingen har jag så mycket sockerdricka på insidan att jag håller på att spricka av glädje. Eller har jag dagar som igår. Skillnaden pre Tolle medicin & hundra terapitimmar typ är att nu accepterar jag alla mina "jag". Dagar som igår lever jag bara för att överleva & det får vara okej....
    Yogalärare! Vad spännande! Vart går du? Tänk om vi ses utan att veta om det=) Lycka till med det! Att ha yoga som yrke är det bästa som hänt mig...L.O.V.E

    SvaraRadera
  2. Kanske vet du något som Krishnamurti inte visste? Tror du på Gud Tinnitus? I så fall verkar det vara avlastande att be om nåd och kärlek där. Tror du inte på gud? då finns nog ingen utomstående tröst att vänta annat än den människor runt dig kan ge, kanske störst ändå av allt. Jag har sett små barn med autism utveckla fetischer. Det är mycket intressant att se hur dessa tankegånger och fixeringar, ihopkopplingar fäster sig i hjärnvindlingarna hos dessa individer jag nu tänker på. Det har fått mig att tro på hjärnaktivitetens slumpmässiga ihopkopplande av orsak och verkan, en stark känsla som fokuseras i en form språklig eller rituell verkar bli den spik som tavlan hängs upp på. Väldigt oflexibelt. Upprepning tillräckligt många gånger, vilket när autism råder inte behöver vara många gånger eftersom tänkandet där redan är affekterat av perseverationer, man är fast. Preferenser. Detta har gett mig stora funderingar på hur lätt man fastnar i sina mönster, det som är självhat har en stark laddning någon gång och odlar man den, ger den ett tankemönster, vilket man gör, och kanske såpass ospråkligt om det sker tidigt i livet, att man inte begriper det man kan upprepa, upprepa det, och gör det, utan att det har en annan mening än att hjärnan fastnat, en biologisk bakfot här, så antar jag att det kan bli långlivade monologer. Undra om tanken eller känslan kommer först, skulle väl vän av kognitiv terapi fråga. Men man vet inte. Vad skulle det annars finnas för funktion med ditt självhatstänkande? tror du? Skulle det vara determinerat, essensen av dig? Om så vore, vore det i så fall ett av gud utmätt straff? Eller vad tänker du? När jag läser blir jag inte riktigt klok på hur du tänker? om "gud" är där eller inte?

    Tack Tinnitus, texten ovan är nog en av de starkaste jag läst. Viktig. Och som jag känner igen mig. Låg nyss och tänkte på att jag skulle skriva om mitt hat till mig själv i dag, men det finns inget mer att skriva.

    Du är stor!

    SvaraRadera
  3. Oroshjärta; Eftersom jag fortfarande inte vågar röja min identitet så kan jag inte tala om var jag går. Jag kan bara tala om att jag inte håller till i Stockholm. Men om jag är i Stockholm så skulle jag gärna vilja gå på ett av dina pass. Och ja, du har tipsat om herr Tolle förut, men kanske behöver jag få det tipset många gånger för jag har ännu inte tagit mig för att läsa honom:) Det gläder mig att höra att du accepterar alla dina jag. Från det jag läst i din blogg har jag fått intrycket att du verkar ha en stor spännvidd inuti och det tycker jag är vackert.

    Mrs S, tusen tack för dina kloka ord och fina komplimanger, jag blev alldeles rörd. Jag tror du har en poäng med att upprepning skapar styrka. Det har man sett i hjärnforskning att synapser skapar banor som blir större för varje gång de tar den vägen. Det är som en stig som trampas upp i hjärnan och till slut blir en väg. Vägen blir mer lättillgänglig och ett snabbare alternativ än andra mindre stigar. Med resultatet att den åks på mer.. Ergo, jag har mycket trampande av andra stigar framför mig. Snåriga skogar som måste huggas med machete för att skapa framkomlighet:) Tack min psykolog för att du hjälpt mig med detta eländiga grovarbete. Nu kan jag i allafall se möjligheterna..
    I took the road less travelled by
    and that has made all the difference.
    Robert Frost
    Klassisk diktrad som betytt mest för mig. Nu har den fått en ny betydelse:)
    Jag tror också att det finns väldigt konkreta psykologiska/sociala anledningar till mitt självhat. De är enkla och logiska och har inget med karma att göra. Men jag kan inte låta bli att undra om det finns något mer än det här livet och då kommer intressanta koncept som karma in i bilden.
    Kära Mrs S, jag tror att jag tror på Gud, men det är ett inlägg för sig.
    Jag hoppas vi får möjlighet att prata vidare om hat och Gud.
    Stor kram till er båda, och massor av kärlek!

    SvaraRadera
  4. Tinnitus! jag har gett dig en Beutiful award, vill du mottaga detta, hämta infon på min sida ...

    SvaraRadera
  5. Man får känna så. Det är okej.
    Och autopiloten kommer en dag att krascha och dö. Då finns bara du kvar.

    SvaraRadera