måndag 21 december 2009

Dur och moll om vartannat

http://www.svd.se/mathalsa/mathalsa/optimist_3925615.svd

Ja, det är lättare sagt än gjort. Plus att det ju är hemskt irriterande när någon säger till en vad man ska göra. Jag tror bestämt på att man behöver tjura ibland. Vi tjurar ju av en anledning, eller hur? Visst att man kan bli för fixerad vid det negativa, se mörka moln överallt, men det handlar ju om rädsla. Och det kan man ju ha anledning till om man blivit skrämd en massa gånger.

Jag tror inte på generella råd. Jag tror inte på att mata folk med färdiga lösningar. Det är fördummande. Det kan vara en hjälpande hand ibland, men det som kommer att hjälpa oss mest är att hitta vår egen kreativitet, våra egna lösningar, inte att följa recept.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sluta-latsasjobba_3970737.svd

Jag tror inte heller på att vara fanatisk, jag tror på att vara pragmatisk. Om det funkar med råd i en given situation så ge det, ta det. Men jag vet att det finns massor av människor som inte mår bra av dessa allmänna uppmaningar. För dem blir det ännu en skuldbörda, ännu ett krav som de inte kan leva upp till... Så många människor lider av att känna sig otillräckliga och klämkäcka råd hjälper inte dem. De behöver någon som lyssnar på dem, som orkar ta sig tid att höra deras historia.

http://open.spotify.com/track/5azs85HE1UJbkluyoLkxAW

Men Tinnitus, ska man sluta uppmana folk saker helt och hållet? Ja, varför inte? Vad skulle hända? Skulle folk gå vilsna genom öknen? Skulle vi bli den herdelösa skocken får? Eller skulle vi faktiskt hitta vår egen sanning?

Tänk på saken! Eller skit i det! Gör vad du vill! Eller inte!

Kram från Tinnitus, som idag är på ett alldeles utomordentligt humör och tror att det beror på att hon gick till botten med det svarta igår. Eller kanske bara för att hon tog det lugnt.

1 kommentar: